Dubbel vinst för Brottsoffermyndighetens kampanj
Brottsoffermyndighetens filmer och webbplats om den nya sexualbrottslagstiftningen belönades båda med förstapriser i tävlingen Publishingpriset. Bidragen tävlade i kategorierna kampanjsajter och opinionsbildningsfilmer.
– Vi har med ett enkelt och tydligt budskap arbetat för att nå ut med information till unga om den nya sexualbrottslagstiftningen. Det känns fantastiskt fint att vi nu fått kvalitetsstämplar på vårt material och att det bedömts som användbart och målgruppsanpassat, säger Annika Öster, generaldirektör för Brottsoffermyndigheten.
Brottsoffermyndigheten hade tre nomineringar till tävlingen och två av dem tog hem priser. Det var filmerna på YouTube-kanalen Av fri vilja och webbplatsen frivilligtsex.se som belönades. Filmerna ingick i kategorin opinionsbildningsfilmer och webbplatsen frivilligtsex.se tävlade i kategorin kampanjsajter. Båda bidragen är delar av kampanjen Av fri vilja.
Bidragen är framtagna i samarbete med kommunikationsbyrån Matador, den digitala byrån Teknikhuset samt filmbolagen Christjan Wegner och Red Carpet Media.
Om Publishingpriset
Publishingpriset är en heltäckande jurybedömd kommunikationstävling. Juryn bedömer bidragen för webbplatser utifrån grafisk design, textinnehåll, visuellt innehåll och användarbarhet. Filmerna bedöms efter design, filmfoto, ljud och regi.
Foto: Fredrik Stehn
För mer information, kontakta gärna:
Ulf Hjerppe, chef för Kunskapscentrum och Brottsofferfonden, Brottsoffermyndigheten
Mobiltelefon: 070-619 57 54
E-post: ulf.hjerppe@brottsoffermyndigheten.se