Till brottsoffermyndigheten.se

Lättläst

Välkommen till lättläst på Av fri vilja. Här finns information på lätt svenska om sexualbrottslagstiftningen.

Sex av fri vilja

Du har rätt att bestämma över din kropp och din sexualitet. Sex är frivilligt, annars är det ett brott. 
Det är lag på det i Sverige. Varje människa har rätt att bestämma över sin kropp och sin sexualitet.

Vad betyder frivilligt sex?

Frivilligt sex betyder att en person har visat att han eller hon vill vara med på sex. Personen kan säga det med ord, eller visa det med sitt kroppsspråk. Du måste därför lyssna, fråga och känna av. Det är jätteviktigt. Visa respekt. Du måste vara helt säker på vad andra verkligen vill.

Om sex inte är frivilligt är det ett brott. Då kan du dömas för till exempel våldtäkt om det är du som har tvingat någon. Det krävs alltså inte att du har använt våld eller hot. Om sex inte är frivilligt är det ett brott. Det krävs inte heller att du har utnyttjat en person som var i en särskilt utsatt situation. En sån situation är till exempel om personen är full, drogad eller väldigt rädd. Är sex inte frivilligt är det ett brott.

Allt sex ska vara frivilligt

Kom ihåg att alla har rätt att ändra sig. Det är ett brott att fortsätta med sex om den andra personen inte längre vill.

Det spelar ingen roll vad som har hänt innan. Det spelar ingen roll vem som började. Ett ja till en viss typ av sex betyder inte att det gäller för en annan typ av sex.

Prata om sex

Sex ska kännas bra före, under och efteråt. Om du vill ha sex behöver du vara uppmärksam. Du måste lyssna. Du måste fånga upp signaler. Är du osäker på vad den andra personen vill? Fråga! Gissa inte. Om du missförstår kanske du gör något som den andra personen inte vill. Då kränker du den personen. Du kanske skadar honom eller henne. Då begår du också ett brott. Ta reda på hur det känns för den andra. Prata om det tillsammans. Det är ett bra sätt. Fråga:
Vad vill du göra?
Vad gillar du?
Ett annat sätt är att läsa av kroppsspråk. Titta på ansiktsuttryck. Ser personen ut att vilja? Lyssna på rösten. Låter det som att personen vill?

Du har rätt till hjälp och stöd

Det är aldrig ditt fel om du har blivit utsatt för sex när du inte ville. Sexuella övergrepp är aldrig okej.
Du har alltid rätt att få hjälp och stöd för det du har varit med om. Det finns flera organisationer som du kan kontakta om du vill prata med någon.
Prata också gärna med någon du känner. Det kan ofta kännas bra att prata om det som har hänt. Det kan vara med en kompis, någon i familjen eller någon annan du litar på.
Se vilka organisationer som kan hjälpa dig

Har du gjort något som inte känns bra mot en annan person?

Det är alltid fel att göra något sexuellt med en person som inte vill.
Om du tror att du kan ha gjort fel kan du få hjälp. Du kan få prata om det som har hänt. Du kan få hjälp med att ändra ditt sätt. Du kan till exempel ringa hjälplinjen PrevenTell.
Se mer information på PrevenTells hemsida

Kontakta oss

Om du har frågor om hemsidan kan du kontakta oss på Brottsoffermyndigheten. Skriv ett mejl till registrator@brottsoffermyndigheten.se.
Besök också gärna vår hemsida www.brottsoffermyndigheten.se. Här hittar du information på flera språk. Läs om vilka rättigheter du har om du har råkat ut för ett brott. Kolla hur du anmäler till polisen. Läs om hur en rättegång går till.

Om lagen

Enligt lagen i Sverige är sex frivilligt. Annars är det ett brott. Den lagen kallas ibland för samtyckeslagen. Den gäller sedan den 1 juli 2018. Lagen säger tydligt att varje människa har rätt att bestämma över sin kropp och sin sexualitet.
Om du vill ha sex med någon måste du ta reda på om den andra också vill.
Frivilligt sex betyder att en person har sagt ja till sex. Det kan vara ett ja med ord eller ett ja med kroppsspråk, till exempel att nicka ja med huvudet.
Om du vill ha sex med någon måste du alltså ta reda på om den andra personen verkligen vill. Fråga!
Frivilligt sex betyder också att alla har rätt att ändra sig. Du eller den andra får ändra sig när som helst. Vad som har hänt innan spelar ingen roll. Vem som började spelar ingen roll. Att fortsätta med sex med någon som inte längre vill är ett brott.

Varje sexuell handling ska vara frivillig

Ett ja till en viss typ av sex betyder inte att det gäller för annat. Du måste alltid ta reda på vad den andra personen vill vid varje ny situation. Fråga!
Exempel:
En person har sagt ja eller visat att han eller hon vill ha munsex. Men det betyder inte att personen också vill
ha vaginalsex eller analsex. Vid varje ny situation måste personen säga ja, eller visa att han eller hon vill. Det gäller oavsett om du började eller om det var den andra personen som började.
Säger den andra nej till sex betyder det nej. Och säger du nej till sex är det förstås också nej.

Sex som aldrig är frivilligt

I en del situationer är sex alltid förbjudet. Det spelar ingen roll om personen har sagt ja, jag vill. Enligt lagen är det inte frivilligt. Det är alltid ett brott.

  • Misshandel, våld eller hot för att få sex

Det är förbjudet att misshandla för att få sex. Det är förbjudet att använda våld för att få sex. Det är förbjudet att hota för att få sex. Till exempel är det ett brott att slå eller hålla fast någon. Det är också ett brott att säga:
– Jag kommer att sprida naken-bilder av dig. Till exempel.
Sex är också förbjudet om det är en annan person som har hotat eller använt våld. Exempel:
Någon köper sex av en person.
Någon annan har hotat eller slagit personen som säljer sex för att tvinga personen att sälja sex. Personen säljer alltså inte sex frivilligt.
Att ändå genomföra en sexuell handling och köpa sex kan vara våldtäkt eller sexuellt övergrepp.
Det är också ett brott att köpa sex av den personen även om det är frivilligt.

  • Särskilt utsatt situation

Ingen får utnyttja en annan person som är till exempel full eller drogad. Det är också förbjudet att utnyttja
någon som har en sjukdom, en kroppsskada eller en psykisk störning. Det kallas att vara i en särskilt utsatt situation.
En särskilt utsatt situation kan också vara att en person är jätterädd. Personen kan då bli paralyserad, förlamad av rädsla. Det kallas frozen fright. Det är ett brott att utnyttja någon som är rädd.

  • Missbruk av beroende-ställning

Sex är förbjudet om den ena missbrukar att den andra är beroende av honom eller henne. Det kan till exempel handla om en lärare och elev, chef och anställd.

Om brotten våldtäkt och sexuellt övergrepp

Sex eller sexuella handlingar som inte är frivilliga kan vara till exempel våldtäkt eller sexuellt övergrepp.

Det här är våldtäkt
Samlag med en person som inte vill är våldtäkt. Men våldtäkt behöver inte vara vaginalt sex. Det kan också vara munsex med någon som inte vill. Det kan vara analsex med någon som inte vill. Våldtäkt kan vara om någon för in fingrar eller saker vaginalt eller analt mot den andras vilja. Det kan vara att två personers kön kommer i kontakt med varandra. Om den ena inte vill är det våldtäkt.


Det här är sexuellt övergrepp
Brottet sexuellt övergrepp är sexuella handlingar mot en person som inte vill, men där det inte räknas som våldtäkt. Exempel:
Om någon tvingar en person att onanera.
Eller om någon tar på en person och samtidigt själv onanerar.

Oaktsam våldtäkt och oaktsamt sexuellt övergrepp

Två nya brott tillkom i samtyckeslagen som trädde i kraft 2018. De gäller situationer där en person borde ha förstått att den andra inte ville vara med på sex. Om du vill ha sex måste du därför kolla att alla som är med verkligen vill. Annars kan du bli dömd för oaktsam våldtäkt eller oaktsamt sexuellt övergrepp.

Sexualbrott på distans

Våldtäkt, sexuella övergrepp och andra sexualbrott kan också ske på distans. Det kan vara via telefon eller internet, bland annat. Exempel:
Om någon får en annan person att göra sexuella handlingar på sig själv framför en webb-kamera.

Sexuella handlingar mot barn under 15 år är alltid brottsliga

Enligt lagen kan ett barn under 15 år aldrig vara med frivilligt i en sexuell situation. Det spelar ingen roll vem den andra personen är. Det spelar ingen roll om barnet säger ja, eller visar att hon eller han vill ha sex. Du måste alltså alltid ta reda på ålder först. Fråga: Hur gammal är du? Om en person är under 15 år är det ett brott. Du kan inte säga att du trodde att personen var äldre. Då har du gjort fel som inte har tagit reda på hur gammal personen var. Då kan du dömas för brott.
Det finns ett undantag. Det är när personer som är nästan lika gamla har frivilligt sex och båda verkligen vill.
Det kan till exempel vara att de är ihop. Om det är helt klart att båda frivilligt vill ha sex med varandra, då ska den som är lite över 15 år inte dömas för brott.

Unga mellan 15 och 17 år

Den som är över 15 år får ha frivilligt sex. Men en ungdom som är mellan 15 och 17 år kan aldrig vara med frivilligt om en förälder gör något sexuellt. Det är sexualbrott mot barn. Det är också förbjudet för andra personer som har vårdnaden att göra något sexuellt mot någon som är 15–17 år. Enligt lagen kan en ungdom i den här situationen aldrig delta frivilligt.
Däremot kan unga som är mellan 15 och 17 år gamla ha frivilligt sex med andra personer.