Till brottsoffermyndigheten.se

Lättläst

Välkommen till lättläst på Att vittna.

Här finns information
på lätt svenska
om hur det går till att vittna.

Vad betyder det att vittna?

Att vittna betyder att berätta
vad du sett eller hört
när det har skett ett brott.

Det är viktigt
eftersom det kan hjälpa till
att döma den som har begått brottet.

Om du blir kallad att vittna
måste du göra det.
Så säger lagen.  

I vissa fall kan man vittna anonymt.
Då är det hemligt
vem som vittnar.
Men det är mycket ovanligt.

Om du känner dig orolig för att vittna
kan du få stöd
från olika myndigheter och organisationer.

Att vittna vid en förundersökning

Om polisen misstänker ett brott
startas en förundersökning.
Den ska avgöra om det har skett ett brott,
och i så fall vem som är misstänkt för brottet.
Då beslutar åklagaren
om den som är misstänkt kan åtalas.

För att ta reda vad som hänt
kan polisen vilja ställa frågor till dig.
Då blir du kallad att vittna,
och det måste du göra.

Tänk på att det inte betyder
att du är misstänkt för något.

Ersättning när du vittnar

Du kan få ersättning
om du har haft kostnader
för att vittna vid en förundersökning.
Prata med polisen så hjälper de dig.

Att vittna vid en rättegång

Om du ska vittna vid en rättegång
skickar domstolen en kallelse till dig.
Där står var och när du ska vittna.
Du måste vittna
om du har fått en kallelse.

När du kommer till domstolen
kan du behöva gå igenom en säkerhetskontroll.
Sedan väntar du i väntsalen.

I domstolen finns ofta personer
som kan ge dig stöd och information
om du är orolig.

Innan du ska vittna
får du inte vara med på rättegången
Det beror på att du inte ska
veta vad andra säger.

När du hör ditt namn i en högtalare
är det din tur att gå in i rättssalen.

När du vittnar måste du först
lova att tala sanning.
Sedan berättar du
vad du sett, hört eller vet om händelsen.
Du kan också få svara på frågor.

Det är viktigt att du talar sanning
och säger till om du inte minns
eller är osäker.

Ersättning när du vittnar

När du vittnar vid en rättegång
kan du få ersättning för resan,
och för förlorad inkomst
om du måste ta ledigt från jobbet.
Prata då med domstolens reception.
Där kan de kan hjälpa dig.
Men det är domstolen
som beslutar om ersättningen.

Efter rättegången

Efter rättegången bestämmer domstolen
om den som har misstänkts
ska dömas för brottet.
I så fall bestäms också
vad straffet blir
och om personen
ska betala skadestånd.

Domen kommer antingen direkt
eller senare i ett dokument.
Som vittne kan du få en kopia.
Om den skickas digitalt,
till exempel via mejl,
är den oftast gratis.